Warning: Creating default object from empty value in /home/poland/domains/rezerwuj.org.pl/public_html/wp-includes/bookmark.php on line 36

GrouponOd dwóch lat w Internecie prawdziwą furorę robią portale zajmujące się grupową sprzedażą usług i produktów. Jednym z nich jest portal Groupon, które zajmuje się również sprzedażą oferty wielu hoteli. Atrakcyjne ceny często niższe nawet o 50 procent napędzają wielu klientów. Okazuje się, jednak, że hotelarze nie odczuwają z współpracy z portalem większych korzyści, a jedynym który cieszy się z milionowych zysków jest właśnie Groupon.

Groupon wraz innymi portalami tak zwanych zakupów grupowych początkowo stwarzały pozytywne wrażenie wśród branży hotelowej, dlatego wielu uwierzyło, że po pierwsze zapełnią się pokoje, a po drugie pojawią się spore zyski. Postanowiono na ten temat przeprowadzić badania, których udział wzięło 400 obiektów hotelowych z całej Europy. Z badań wynika, że mniej niż 30 procent hoteli nadal ma zamiar korzystać z usług Groupona, natomiast co trzeci hotel postanowił zrezygnować i nigdy więcej nie kontynuować współpracy z tego typu portalami. Co istotne 17 procent hotelarzy, kiedy raz skorzystali z tego doświadczenia, więcej go już nie mają zamiaru powtórzyć.

Wśród najważniejszych motywów niezadowolenia ze współpracy z Grouponem hotelarze wymieniają przede wszystkim zbyt niski poziom wskaźnika RecPAR, czyli przychodu w przeliczeniu na jeden pokój. Tym samym oznacza to, że sprzedaż grupowa jest mniej opłacalna. Innym ważnym czynnikiem jest fakt, że na sprzedaży więcej zarabia pośrednik, czyli portal grupowych zakupów, a nie hotel, który przyjmuje klientów. Wielu hotelarza zgłaszało również, że największy odsetek klientów, to jednorazowi nabywcy atrakcyjnej oferty, tym samym nie ma efektu powrotu, nawet wśród klientów, którzy pozytywnie oceniali swój pobyt.

Portale sprzedaży grupowej z pewnością odniosły sukces. Jednak profity przynoszą przede wszystkim sobie, a nie swoim klientom, czyli w tym przypadku hotelom. Paradoksalnie wielu klientów złowionych w ten sposób okazało się już wcześniej związanych z daną siecią, więc konkurencja nie mogła ich podkupić, oferując niższych cen via Groupon.

W oficjalnym wystąpieniu, prezes Groupon stwierdził iż jego firma stara się pomóc hotelom sprzedać ich ofertę, lecz nie ma wpływu na to jaki poziom usług oferuje hotel oraz jakie jest jego nastawienie na bardzo konkretnego klienta. Dlatego każdy obiekt musi sam przeprowadzić analizę, na ile współpraca z portalem jest dla niego opłacalna.

Kiedy hotel nie ma problemu z zapełnieniem w 100 procentach swojego hotelu nie powinien zgłaszać się do Groupon, inaczej sytuacja wygląda, kiedy obłożenie wynosi zaledwie 40 procent. Co do zysków czerpanych przez portal jego prezes uważa, że przecież inne kanały dystrybucji hotelowej oferty jak internet, czy reklama także kosztuje, więc nie rozumie zarzutu hotelarzy.

W Internecie istnieje wiele portali zajmujących się sprzedażą grupową, w Europie największą popularnością cieszy się Groupon z którego korzysta 60% badanych, natomiast w Polsce bardzo znany jest również MyDeal.
Sprawdź: Szkolenia sprzedażowe

Autor: Tomasz Kamiński Google+ Tomasz Kamiński

Tagi: ,